Innhold først

Det snakkes om Content First i web-bransjen for tiden. Det er interessant nok til å fortjene et røyksignal. Faktisk er det en liten revolusjon. Ikke teknisk denne gang, men i tankegang og arbeidsmåte.

Folk endrer sine internettvaner raskt, og surfer nå mer og mer på mobil. Content First har sitt utspring i de erfaringene webutviklere har gjort mens de har utviklet mobilversjoner av vanlige nettsider. Hva gjør man når man mister 80% av skjermplassen? Jo, man er nødt til å prioritere knallhardt og kun beholde det sentrale innholdet. Ut med all pynt, relaterte lenker og annen ekstra informasjon som brukeren ikke har bedt om. Finn ut hva brukeren er ute etter og gi ham akkurat det han ber om.

Når man designer for en desktop skjerm har man veldig god plass, og man «fyller opp» sidene med litt annen småsnacks i tillegg til kjerneinnholdet. På enkelte sider har dette gått så langt at det er litt vanskelig å faktisk få øye på den artikkelen eller hva det var du egentlig skulle se.

Poenget med Content First er å ta med seg erfaringene fra mobil tilbake til desktop, og jobbe med samme innholds- og brukerfokus der!


Ny arbeidsmåte

Det er en ny måte å tenke på for mange, og det endrer arbeidsmetodene. Tidligere har man ofte utviklet nettsider ferdig med navigasjon og sideoppsett, for å fylle dem med innhold til sist. Nå ønsker altså flere webutviklere å sette innholdsstrategi først, og starte å jobbe med innhold før design og programmering. Det betyr at man må ta seg tid til å forstå innholdet og å planlegge brukeropplevelsen ut fra dette. Først da kan man starte å jobbe med design og programmering.

«Mobile First, User First, Content First». Dette sier Jeffrey Zeldman i sin presentasjon på seminaret An Event Apart i oktober. Surfing på mobil er i ferd med å endre måten vi utvikler, designer og bruker vanlige nettsider også. Spennende ting er i vente.


Hva betyr det i praksis?

Vi har naturlig nok fokus på innhold fra før. Apasje har Innhold som en av våre tre kjernetjenester, sammen med Web og Design. Med bakgrunn fra PR og markedskommunikasjon har dette vært naturlig for oss, og vi stiller oss helt klart bak content first begrepet. Likevel gir denne trenden oss ekstra inspirasjon og lyst til å sette enda sterkere fokus på innhold!

Det betyr at vi vil skyve innholdsarbeid lengre foran i prosessen.

Det vi skal designe er en brukeropplevelse, ikke en visuell ramme rundt innholdet. Det kan ikke gjøres uten en god integrering av innhold og design!

Vi kommer til å legge opp prosjektene slik at den som produserer innhold og den som gjør design jobber tettere med hverandre. Og har felles avsjekk helt fra starten og gjennom prosjektet.

Om du som kunde ikke har full fokus på innholdet selv, skal vi utfordre deg på det. Vår erfaring er at det meste faller naturlig på plass, om man har tatt seg bryet med et grundig arbeid med innholdet. Det gir en forståelse og et fokus som forplanter seg videre i alle faser av prosessen.

Det finnes mange ressurser for den som vil vite mer om innholdsproduksjon til web, bl.a på A List Apart. Se på din egen nettside fra brukerens ståsted. Er innholdet nyttig, er det tydelig og konsist? Sett deg et mål for hver enkelt side, skal du demonstrere et produkt eller en tjeneste? Vær spesifikk og definér akkurat hva innholdet skal formidle. Skal brukeren utføre en handling? Sjekk at det er tydelige calls to action. (Ole Martin har tidligere skrevet en artikkel om akkurat det.)

Først når du har definert et mål for hver enkelte side på ditt nettsted, kan du vurdere om innholdet gjør jobben.

Og først når innholdet er definert, kan du tilpasse grafiske elementer og skape en helhetlig design.

 

Les mer om Content First her:

Luke Wroblewski – An Event Apart: Content First

Adactio: Journal – Content First