Tegning av sosiale-medier som en familie

Instagram, Pinterest og gode gamle Twitter og Facebook.

Har du rukket å hilse på Instagram og Pinterest – og hvordan står det til med Facebook og Twitter?

Instagram

Instagram har som rykte at det gjør alle med en smarttelefon til profesjonelle fotografer. Det er for lengst omfavnet av bloggende unge mennesker. Nå har også kommersielle aktører begynt å bruke det gratis sosiale mediet til markedsføring.

Hørt om Instagram?

Instagram er en kamera- og effektapplikasjon til smarttelefoner som gjør det enkelt å dele bilder med andre. Appen er veldig enkel og fungerer ved at man tar et bilde, redigerer bildet som man ønsker og legger ved en tekst som beskriver bildet. Når man har delt bildet, kan andre kommentere og like bildet. Enkelheten med tjenesten er sannsynligvis noe av det som gjør den så populær.

En het potet

Det har skjedd en enorm utvikling i antall brukere av Instagram det siste året. Folk bruker Instagram for å holde kontakten med venner, og følger personer/profiler som de synes er interessante å følge med på. Man kan kalle Instagram for «visuell blogging» – hverdagslige begivenheter og øyeblikk deles gjennom fotografier.

Bildene man laster opp kan #hashtagges. Søker man på Instagram etter en hashtag, vil man få opp alle bilder som er tagget med denne hashtaggen. Bildet blir altså del av en gruppe med bilder.

Hvordan er Instagram aktuelt for din bedrift eller ditt prosjekt?

I det siste har instagram blitt brukt også av kommersielle aktører, spesielt til fotokonkurranser der man oppfordrer brukere til å laste opp bilder via instagram og tagge med en spesiell hashtag. På denne måten kan man vise alle bilder som er tagget med denne taggen på en nettside. Hver gang en bruker har gjort dette, vil vennene også se bildet på i sin Instagram app, og ordet sprer seg med en spiraleffekt til flere og flere. Dessuten: Mange som laster opp et bilde med Instagram sender dette direkte til både Twitter og Facebook profilene sine samtidig.

Hvordan man videre kan bruke bilder fra en fotokonkurranse er det egentlig bare fantasien som setter grenser for. Tine meierier velger å sette utvalgte bilder på melkekartonger. Nobels Fredssenter velger å vise bildene rullerende på en storskjerm i en fysisk utstilling.

Instagram er eid av Facebook, og det er all grunn til å tro at det har kommet for å bli og vil bli mer og mer utbredt.

Enda et sosialt medie…

Til forskjell fra Facebook, er ikke Instagram et sosialt medie som er ressurskrevende i form av at ansatte oppdaterer jevnlig. På instagram slipper man dette. Man bruker rett og slett brukernes egen aktivitet til å skape oppmerksomhet rundt sin merkevare.

 

Pinterest

Pinterest er kanskje foreløpig brukt av de mer teknofile og inspirasjonssøkende sjelene, men pinterest er for alle som bruker internett i større eller mindre grad. Alle trenger vel inspirasjon – bare man velger seg rett kategori. Ikke alle er interessert i design og dekorering av hjemmet, men Pinterest er så mye mer. Eller kan bli så mye mer.

Hørt om Pinterest?

Pinterest er enda et sosialt medie med raskt voksende popularitet. Det er ganske enkelt en foto/lenke-delingsside i form av «pinboards» der man deler sine favorittlenker, bilder og videoer funnet på nettet. Pinboards’ene tildeles kategorier og pins tagges gjerne med stikkord og beskrivelse.

Hva er nytt med det?

Et sosialt medie med fotodeling er selvsagt ikke noe nytt.

Suksessformelen til Pinterest er at de har gjort det så enkelt å dele lenker til inspirerende sider på internett.
Man deler i hovedsak sjelden bare et bilde, men i tillegg lenken til siden bildet kommer fra. Pins kan likes, og deles videre.

Hvordan bruke Pinterest til markedsføring?

Det store stikkordet til Pinterest er INSPIRASJON. Din bedrift kan derfor bruke Pinterest til å inspirere til løsninger som involverer dine produkter.

På lik linje med Facebook- og Twitter-deleknapper kan du nå ha «Pin it» knapper på nettsiden din. Så klart vil du gjerne spre innholdet ditt så mye som mulig.
Følg med på hva brukerne kommenterer og liker av det du legger på Pinterest.
Vi tror mulighetene er uante, og at alle måter å bruke Pinterest på neppe har blitt funnet opp ennå. Her gjelder det å være kreativ.

Det finnes noen retningslinjer for Pinterest, som for andre sosiale medier. For eksempel bør man ikke dele bilder utelukkende fra ett nettsted (les: ditt eget nettsted). Pin derfor ikke kun fra eget nettsted, men også annen inspirasjon som er av verdi for dine følgere.

 

Gode gamle Twitter og Facebook

Som med alle tjenester som blir veldig populære, vil det alltid være noen som synes det blir for mye og for kommersielt. Noe av det undertegnede selv har merket seg:

Facebook blir beskyldt for irriterende kommersialitet etterhvert som presset på tjene penger øker (etter børsnoteringen av selskapet). Bedrifter må være forsiktige for å ikke virke anmasende.

Mange mener også at Facebook har blitt for åpent og at man får vite for mye og for mange – og at for mange får med seg det man selv gjør. Det har nesten blitt en vitenskap å få innstillingene til å virke som man vil – i tillegg til at tjenestens instillinger stadig forandres.

Twitter har blitt mer folkelig og oppleves ikke bare en nisjegreie for de mest teknofile. Flere er med, og mange ulike bedrifter har funnet sine gode måter å kommunisere med brukerne på. Mang en klage på produkter og tjenester har blitt rettet opp på, skryt har blitt spredt, og problemer har blitt løst.

Noe av det mest interessante å sette fingeren på med gode gamle Facebook og spesielt Twitter er å se hvordan de har spilt en stor rolle i revolusjoner og opprør i verden, og hvordan noen styremakter ser på de som direkte trusler og stenger helt av for bruken.

Bedrifter må balansere

For bedrifter i alle sosiale medier, handler det om å balsansere reklame og verdi i kommunikasjonen. Som bedrift bør du ha en strategi for hvert sosiale medie, og det er viktig å spørre hvordan det sosiale mediet hjelper å nå bedriftens mål og hvordan bruken vil styrke bedriften. Viktigst av alt er kanskje: Er kundene dine der?