QR-kode

QR-koder – keiserens nye klær

QR-koder dukker opp oftere og oftere på trykksaker. Kort fortalt er en QR-kode en type strekkode, en komplisert 2-dimensjonal grafikk som kan inneholde mange forskjellige typer data.

Med en smarttelefon kan du lese en QR-kode, hvorpå koden setter igang en hendelse på telefonen din: åpner en nettside, legger til en kontakt, åpner kartet med en plassering, osv.

Grunnen til at jeg spør om dette er keiserens nye klær er at jeg ser mye intetsigende og bortkastet bruk av QR-koder. Idag åpnet jeg lokalavisa, og så en annonse for et arrangement og øverst i hjørnet var en sort QR-kode. Siden jeg hadde 2 minutter til overs, og var spent på hva mine kolleger som laget annonse hadde funnet på, dro jeg opp iPhonen og scannet koden. Skuffet men ikke overrasket blir jeg sendt til hjemmesiden til avsenderen av annonsen. En helt vanlig desktop-versjon av hjemmesida, uten en eneste referanse til annonsen eller arrangementet den reklamerte for.

Å bruke QR-koder uten mål og mening er skammelig bortkastet og i værste fall skadelig!

Dersom jeg hadde blitt vist en mobiltilpasset nettside med mer info om arrangementet, og helst en tydelig call-to-action skal du ikke se bort i fra at arrangementet kunne fått en deltager til! Istedet blir jeg irritert, forvirret, skuffa og oppgitt over at noen lurte meg til å kaste bort 5 minutter av tida mi.

Noen ting en QR-kode kan gjøre:

  • Legge til en kontakt i adresselista di
  • Åpne opp en hvilken som helst nettside
  • Åpne opp kartapplikasjonen med valgt sted
  • Kjøps-linker
  • Linker til YouTube-videoer
  • og-så-mye-mer

Oppskrift på vellykket bruk av QR-kode:

Gi meg en grunn til å scanne koden:

  • «Scan koden for mer info om…»
  • «Scann koden for å legge arrangementet i kalenderen din»
  • «Scann koden for å se en morsom video»

Siden QR-koder kan gjøre utrolig mye rart, vil jeg gjerne vite hva som kommer til å skje når jeg scanner.

Dersom koden leder meg til en nettside, pass på at den er tilpasset den lille skjermen!

Nettsiden bør også være tilpasset målet for kampanjen, dersom du reklamerer for et nytt produkt/tjeneste, gi meg salgsargumentene dine, dersom du vil ha meg til et arrangement, gi meg tid og sted tydelig.

Dette er ikke hokus-pokus, men siden QR-koder er et relativt nytt fenomen er det mange som slurver og bare slenger på en kode uten mål og mening. Det er som med all annen markedsføring: tenk igjennom HVA du skal si til HVEM og HVORFOR!

Til informasjon og inspirasjon:

www.awwwards.com/10-creative-uses-of-qr-codes

no.wikipedia.org/wiki/QR-kode